Σύνταξη προγράμματος

Παραγωγή χρονοδιαγράμματος 12/Θ Δ.Σ.
Παραγωγή χρονοδιαγράμματος 12/Θ Δ.Σ.

Παραγωγή χρονοδιαγραμμάτων 12/θ Δ.Σ.

Το λογισμικό FET αποτελεί ένα αξιόλογο εργαλείο για τη σύνταξη του ωρολογίου προγράμματος  μιας σχολικής μονάδας. Στο συγκεκριμένο άρθρο υπάρχουν οδηγίες σύνταξης του προγράμματος ενός 12/θέσιου Δ.Σ. με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), δίχως αναφορά στη λειτουργία του Ολοήμερου τμήματος. Η παρουσίαση του παραδείγματος συνοδεύεται και με το αντίστοιχο αρχείο του λογισμικού για την άμεση χρήση από τους διευθυντές των σχολείων.

Δεδομένα του αρχείου.

Στο αρχείο έχουν περαστεί τα παρακάτω δεδομένα.

1) Οι βασικές ημέρες του προγράμματος (Δευτέρα – Παρασκευή).

Δεδομένα -> Ημέρες και ώρες -> Ημέρες ανά εβδομάδα

2) Οι διδακτικές ώρες ανά ημέρα (7 ώρες, από 8:10 μέχρι 14:00).

Δεδομένα -> Ημέρες και ώρες -> Διδακτικές ώρες την ημέρα

3) Οι ονομασίες των μαθημάτων (16 μαθήματα).

Δεδομένα -> Μαθήματα

4) Οι ονομασίες των εκπαιδευτικών ως παράδειγμα χρήσης (21 ονόματα).

Δεδομένα -> Εκπαιδευτικοί

5) Οι διδασκαλίες όλων των μαθημάτων (420 διδασκαλίες).

Δηλαδή η σύνδεση των μαθημάτων με τους εκπαιδευτικούς και των διδακτικών ωρών (12 τμήματα Χ 35 ώρες διδασκαλίας).

Δεδομένα -> Δραστηριότητες

Δημιουργία δραστηριοτήτων

6) Οι αίθουσες διδασκαλίας των μαθημάτων (16 αίθουσες).

Δεδομένα -> Αίθουσες

Κανόνες και περιορισμοί του αρχείου.

Το αρχείο διαθέτει ορισμένους κανόνες και περιορισμούς.

α) Οι διδασκαλίες των μαθημάτων Φυσικής Αγωγής, Μουσικής και Τ.Π.Ε. γίνονται από συγκεκριμένες ειδικότητες εκπαιδευτικών σε ξεχωριστές αίθουσες του κτιρίου. Υπάρχουν δύο εκπαιδευτικοί για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής και δύο χώροι για την πραγματοποίηση του μαθήματος (Αυλή και Γυμναστήριο).

Δεδομένα -> Κανόνες χώρου -> Μαθήματα -> Μάθημα με συγκεκριμένη αίθουσα

β) Οι διδασκαλίες των μαθημάτων Εικαστικά, Αγγλικά και 2ης Ξένης Γλώσσας γίνονται από συγκεκριμένες ειδικότητες εκπαιδευτικών, χωρίς να οριστούν συγκεκριμένες αίθουσες γι` αυτό το σκοπό. Για το μάθημα των Αγγλικών υπάρχουν 2 εκπαιδευτικοί.

Δεν υπάρχει η χρήση κάποιου κανόνα ή περιορισμού

γ) Οι δάσκαλοι των τάξεων πραγματοποιούν τη διδασκαλία τους σε συγκεκριμένες αίθουσες. Δηλαδή η δασκάλα του Α1 τμήματος διδάσκει τα μαθήματά της στην αντίστοιχη αίθουσα (Α1) του κτιρίου.

Δεδομένα -> Κανόνες χώρου -> Εκπαιδευτικοί -> Εκπαιδευτικός διαθέτει συγκεκριμένη αίθουσα.

δ) Η 2η ξένη γλώσσα εμφανίζεται στο πρόγραμμα ως ένα ενιαίο μάθημα που διδάσκεται από δύο εκπαιδευτικούς (Γαλλικών και Γερμανικών). Ο ένας εκπαιδευτικός διδάσκει το μάθημά του στο ένα τμήμα της Ε και της Στ τάξης και ο άλλος αντίστοιχα στο άλλο τμήμα των τάξεων αυτών. Η διδασκαλία του μαθήματος  ορίζεται την ίδια ημέρα και ώρα, και στα δύο τμήματα, για να γίνεται έτσι η μετακίνηση των μαθητών από την μία αίθουσα στην άλλη.

Δεδομένα -> Κανόνες ωραρίου -> Δραστηριότητες -> Δραστηριότητες με την ίδια ώρα και ημέρα έναρξης

Δημιουργία κανόνα για την 2η Ξένη Γλώσσα

ε) Η διδασκαλία του κάθε μαθήματος πρέπει να γίνεται σε μια συγκεκριμένη περίοδο του ημερήσιου προγράμματος. Για παράδειγμα το Γλωσσικό μάθημα δεν μπορεί να διδάσκεται στις τελευταίες ώρες. Στο πρόγραμμα υπάρχουν ζώνες έναρξης διδασκαλίας για όλα τα μαθήματα, σύμφωνα με τις οδηγίες των σχολικών συμβούλων.

Δεδομένα -> Κανόνες ωραρίου -> Δραστηριότητες -> Δραστηριότητες με προτεινόμενη  περίοδο έναρξης

Η Περίοδος έναρξης μαθημάτων για όλες τις τάξεις

ΓΛΩΣΣΑ (8:10 μέχρι 9:40), ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (8:10 μέχρι 11:35), ΜΕΛΕΤΗ (10:40 μέχρι 13:15), ΙΣΤΟΡΙΑ (8:10 μέχρι 13:15), ΦΥΣΙΚΑ (8:10 μέχρι 13:15), ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ (8:10 μέχρι 13:15), Τ.Π.Ε. (10:00 μέχρι 14:00), ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ (10:00 μέχρι 14:00, εξαίρεση Πέμπτης), ΑΓΓΛΙΚΑ (10:00 μέχρι 14:00), ΜΟΥΣΙΚΗ (10:00 μέχρι 14:00, εξαίρεση Παρασκευής), ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ (11:35 μέχρι 14:00), ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ (11:35 μέχρι 14:00), 2η ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ (12:25 μέχρι 14:00), ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (10:40 μέχρι 14:00), ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (10:00 μέχρι 14:00).

Ορισμός περιόδου έναρξης σε μαθήματα

στ) Οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων συμπληρώνουν ώρες σε κάποια άλλη σχολική μονάδα. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα….

Ο εκπαιδευτικός των εικαστικών είναι διαθέσιμος μόνο κάθε Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη (3 ημέρες/εβδομάδα).

Ο εκπαιδευτικός της μουσικής είναι διαθέσιμος στο σχολείο κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή (3 ημέρες/εβδομάδα).

Ο δεύτερος εκπαιδευτικός για την αγγλική γλώσσα διδάσκει τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Πέμπτη. Την Παρασκευή έχει μάθημα στις 2 τελευταίες ώρες του προγράμματος (3 ημέρες/εβδομάδα + 2 ώρες την 4η ημέρα).

Ο δεύτερος εκπαιδευτικός της φυσικής αγωγής έρχεται στο σχολείο κάθε Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή. Την Τρίτη έχει μάθημα στις 2 τελευταίες ώρες του προγράμματος (3 ημέρες/εβδομάδα + 2 ώρες την 4η ημέρα).

Οι εκπαιδευτικοί της 2ης ξένης γλώσσας είναι διαθέσιμοι κάθε Τρίτη και Πέμπτη (2 ημέρες/εβδομάδα).

Δεδομένα -> Κανόνες ωραρίου -> Εκπαιδευτικοί -> Μη διαθέσιμος εκπαιδευτικός για ορισμένες ώρες

Ορισμός ημερών και ωρών διάθεσης εκπαιδευτικών

ζ) Οι διδασκαλίες ορισμένων μαθημάτων δεν πρέπει να γίνονται την ίδια ημέρα, σύμφωνα με τις οδηγίες των σχολικών συμβούλων. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα…

Ιστορία, Θρησκευτικά για τις τάξεις Γ, Δ.

Ιστορία, Θρησκευτικά, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή για τις τάξεις Ε, Στ.

Φυσική, Γεωγραφία για τις τάξεις Ε, Στ.

Δεδομένα -> Κανόνες ωραρίου ->Δραστηριότητες -> Ελάχιστες ημέρες ανάμεσα σε δραστηριότητες

Όλες οι διδασκαλίες π.χ. Ιστορίας και Θρησκευτικών ορίστηκαν με  απόσταση μιας ελάχιστης ημέρα και με 95% ποσοστό εφαρμογής του κανόνα. Ο ορισμός του περιορισμού με 95% πιθανότητα εμφάνισης σημαίνει πως, στη δυσκολία σχηματισμού του προγράμματος, να παρακάμπτεται μερικώς ο κανόνας αυτός και να εμφανίζονται έτσι μαθήματα στην ίδια μέρα εξασφαλίζοντας παράλληλα αποτέλεσμα.

Ορισμός μαθημάτων σε διαφορετική ημέρα

η) Η αύξηση των μαθημάτων για τις ειδικότητες δημιουργεί μεγάλο αριθμό κενών ανάμεσα στις διδασκαλίες των εκπαιδευτικών τάξεων. Για να περιοριστεί το φαινόμενο αυτό, στο αρχείο ορίστηκαν 2 μέγιστα συνεχόμενα κενά εκπαιδευτικών ανάμεσα στα μαθήματα (αν είναι εφικτό 1).

Δεδομένα -> Κανόνες ωραρίου -> Εκπαιδευτικοί -> Μέγιστα κενά ημέρας για έναν εκπαιδευτικό

θ) Οι εκπαιδευτικοί των τάξεων πρέπει να έχουν ένα συγκεκριμένο αριθμό διδασκαλιών την ημέρα. Στο αρχείο ορίστηκαν 4 ελάχιστες ώρες συνέχισης μαθημάτων για κάθε έναν εκπαιδευτικό της τάξης.

Δεδομένα -> Κανόνες ωραρίου -> Εκπαιδευτικοί -> Ελάχιστες ώρες συνέχειας για έναν εκπαιδευτικό

Οδηγίες χρήσης και τροποποίησης του αρχείου.

1) Κατέβασμα και άνοιγμα του αρχείου με το λογισμικό FET.

2) Συμπλήρωση των στοιχείων του σχολείου και των παρατηρήσεων του διευθυντή για το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Δεδομένα -> Στοιχεία ιδρύματος (Όνομα και παρατηρήσεις)

3) Αλλαγή των ονομάτων με εκείνων των εκπαιδευτικών του σχολείου.

Δεδομένα -> Εκπαιδευτικοί

4) Ορισμός ημερών (και ωρών) διάθεσης των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων για το πρόγραμμα διδασκαλίας του σχολείου. Παράλληλα μπορεί να γίνει ορισμός και των κενών στις τελευταίες ώρες του προγράμματος ανάλογα με τις επιθυμίες των εκπαιδευτικών τάξεων.

Δεδομένα -> Κανόνες ωραρίου -> Εκπαιδευτικοί -> Μη διαθέσιμος εκπαιδευτικός για ορισμένες ώρες

5) Αν κάποιος από τους εκπαιδευτικούς ζητήσει δίωρη συνεχόμενη διδασκαλία των μαθημάτων Φυσικής, Μαθηματικών, Μελέτης και Αγγλικών τότε χρειάζεται να γίνει ξανά η δημιουργία των συγκεκριμένων διδασκαλιών (δραστηριοτήτων) μειώνοντας τις ημέρες με παράλληλα την αύξηση των ωρών για κάθε μία απ` αυτές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση πρέπει να διαγραφούν οι προηγούμενες εγγραφές που έχουν σχέση με τα μαθήματα.

Δεδομένα -> Δραστηριότητες

6) Συμπλήρωση ωρών του εκπαιδευτικού μιας τάξης στο πρόγραμμα διδασκαλίας μιας άλλης. Αν ένας εκπαιδευτικός έχει 24 ώρες διδασκαλίας και στη τάξη του κάνει μόνο 23 τότε πρέπει να συμπληρώσει την μία του ώρα στο πρόγραμμα μιας άλλης τάξης στην οποία ο εκπαιδευτικός κάνει περισσότερες ώρες απ` ότι χρειάζεται. Επειδή όμως εξ ορισμού ορίστηκε πως ο κάθε εκπαιδευτικός τάξης διαθέτει συγκεκριμένη αίθουσα, θα εμφανίζεται η αίθουσά του στο πρόγραμμα της τάξης που συμπληρώνει.

Δεδομένα -> Υπό-Δραστηριότητες

Ανάθεση διδασκαλίας σε εκπαιδευτικό

7) Ο έλεγχος του αριθμού  των δραστηριοτήτων (διδασκαλιών) για κάθε εκπαιδευτικό γίνεται από τα αντίστοιχα στατιστικά του αρχείου. Η συμπλήρωση του ωραρίου για κάθε εκπαιδευτικό βασίζεται στα συγκεκριμένα δεδομένα.

Στο συγκεκριμένο αρχείο…

Ο εκπαιδευτικός της Α τάξης διδάσκει 24 ώρες.
Ο εκπαιδευτικός της Β τάξης διδάσκει 24 ώρες.
Ο εκπαιδευτικός της Γ τάξης διδάσκει 23 ώρες.
Ο εκπαιδευτικός της Δ τάξης διδάσκει 23 ώρες.
Ο εκπαιδευτικός της Ε τάξης διδάσκει 23 ώρες.
Ο εκπαιδευτικός της Στ τάξης διδάσκει 23 ώρες.
Ο εκπαιδευτικός του μαθήματος Τ.Π.Ε. διδάσκει 20 ώρες.
Οι εκπαιδευτικοί του μαθήματος Αγγλικά διδάσκουν 40 ώρες (24 + 16).
Οι εκπαιδευτικοί του μαθήματος Φυσική Αγωγή διδάσκουν 40 ώρες (24 + 16).
Ο εκπαιδευτικός του μαθήματος Εικαστικά διδάσκει 16 ώρες.
Ο εκπαιδευτικός του μαθήματος Μουσική διδάσκει  16 ώρες.
Οι εκπαιδευτικοί του μαθήματος 2η Ξένη Γλώσσα διδάσκουν  4 ώρες.

Στατιστικά -> Στατιστικά εκπαιδευτικών (μαθητών)

8) Δημιουργία του προγράμματος ή των προγραμμάτων. Έλεγχος του προγράμματος των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Κλείδωμα χώρου και χρόνου όλων των δραστηριοτήτων με την αντίστοιχη επιλογή. Ξεκλείδωμα σε επιλεγμένες δραστηριότητες για αλλαγή θέσης. Η αλλαγή αυτή πραγματοποιείται με την επανάληψη της  δημιουργίας του προγράμματος κι εφόσον δεν εμποδίζεται από κάποιον περιορισμό – κανόνα του αρχείου.

Χρονοδιαγράμματα  -> Δημιουργία χρονοδιαγράμματος

Έλεγχος προγράμματος

Αν δεν είναι εφικτή η δημιουργία του προγράμματος διδασκαλίας  τότε μπορεί να γίνει η επεξεργασία και των άλλων περιορισμών αρκεί να σημειωθούν κάπου οι όποιες αλλαγές γίνουν. Οι περιορισμοί του αρχείου που είναι ορισμένοι κάτω από το απόλυτο 100% μπορεί να μην ισχύουν (ή να ισχύουν επιλεκτικά) όταν το λογισμικό δυσκολεύεται να παράγει κάποιο συνδυασμό προγράμματος.

Αν είναι εφικτή η δημιουργία του προγράμματος διδασκαλίας, αλλά υπάρχει ποσοστό σύγκρουσης κανόνων, τότε κάποιος από τους περιορισμούς που ορίστηκαν κάτω από το απόλυτο 100% δεν ισχύει. Για παράδειγμα μαθήματα να εμφανίζονται μαζί στο πρόγραμμα ενώ ορίστηκαν να μην γίνονται την ίδια μέρα (πιθανότητα 95%). Επιβάλλεται τότε η δημιουργία πολλαπλών προγραμμάτων για αναζήτηση εκείνου του αποτελέσματος που θα έχει μηδενικό ποσοστό συγκρούσεων ή διόρθωση περιορισμών (ή πιθανοτήτων) για την παραγωγή τέλειων προγραμμάτων.

Εμφάνιση ποσοστού σύγκρουσης

9) Εκτύπωση του προγράμματος για το μοίρασμά του στους εκπαιδευτικούς. Η εκτύπωση μπορεί να γίνει οριζόντια ή κάθετα στην Α4 σελίδα και να περιλαμβάνει το πρόγραμμα των εκπαιδευτικών ή των τάξεων (ένα σε κάθε σελίδα ή δύο).

Χρονοδιαγράμματα  -> Εκτύπωση

Εκτύπωση προγράμματος

► Λήψη του αρχείου

Αρχείο του λογισμικού FET παραμετροποιημένο για τη δημιουργία προγράμματος διδασκαλίας ενός 12/θέσιου Δ.Σ. με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) δίχως όμως αναφορά στη λειτουργία του Ολοήμερο τμήματος.

icon
Χρονοδιαγράμματα - 12/θέσιου Δ.Σ. με ΕΑΕΠ
Πακέτο ZIP, 9.45 KB, 164 λήψεις, 17 Μαρ 2013 00:43
Χρειάζεται να συνδεθείτε για να κατεβάσετε αυτό το αρχείο!


Είναι ανενεργός κάποιος σύνδεσμος, ένα βίντεο, μια παρουσίαση; Αφιερώστε ένα λεπτό για να αναφέρετε το πρόβλημα στα σχόλια του άρθρου.

© LabSchool.mysch.gr

Έχει διαβαστεί 8722 φορές

Σχόλια

  • Δεν υπάρχουν σχόλια για αυτό το άρθρο.
 
Παρακαλώ περιμένετε...

Δεν σας επιτρέπεται η υποβολή σχολίων. Παρακαλούμε συνδεθείτε.

Σχολική βιβλιοθήκη
Προηγούμενο άρθρο
Σχολική βιβλιοθήκη
Χρονοδιαγράμματα
Επόμενο άρθρο
Χρονοδιαγράμματα